Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

SOCIO-EMOTIONEL LÆRING (SEL) - At mestre følelser og relationer

SOCIO-EMOTIONEL LÆRING (SEL) - At mestre følelser og relationer

Hvad: Udvikling af kompetencer til at forstå og håndtere følelser, opbygge relationer og træffe ansvarlige valg. Fokuserer på selvbevidsthed, selvregulering, social bevidsthed, relationskompetencer og ansvarlig beslutningstagning.

Hvorfor: Elever med gode socio-emotionelle kompetencer klarer sig bedre fagligt, har færre adfærdsproblemer, bedre mental sundhed og er bedre forberedt på fremtidens arbejdsmarked med dets krav om samarbejde og kommunikation.

Hvordan: Vi arbejder systematisk med socio-emotionel læring gennem:

  • Dedikerede lektioner om følelser, kommunikation og konfliktløsning

  • Integration i fagene, fx når vi i dansk taler om karakterers følelser

  • Klasseledelse med fokus på trygge læringsmiljøer

  • Konkrete aktiviteter som følelseshjul, "jeg-budskaber" og mindfulness

  • Inddragelse af forældrene for at støtte udviklingen hjemme

Hvad ellers: SEL bør tilpasses forskellige kulturelle baggrunde og individuelle behov. Lærernes egne socio-emotionelle kompetencer er afgørende for at kunne være gode rollemodeller. SEL er ikke en "ekstra" opgave, men fundamentet for al god læring.