Læsecenteret - adgang til læring

Læsecenteret på Højmeskolen
Læsecenteret på Højmeskolen er Odense Kommunes specialiserede og tidsbegrænsede undervisningstilbud til elever fra 4. - 6. klasse, der har svær ordblindhed som deres primære udfordring.
Alle skoler i Odense Kommune kan ansøge om plads til elever, som vurderes at have behov for et målrettet og intensivt undervisningstilbud, hvor eleverne modtager grundlæggende og direkte læse- og staveundervisning kombineret med undervisning i brugen af læse- og skriveteknologi (LST) i fagene.
Alle elever er tilknyttet Læsecenteret i ét skoleår. I særlige tilfælde kan opholdet forkortes, hvis elev, forældre, hjemskole og Læsecenteret vurderer, at eleven har opnået kompetencer til at kunne være aktiv og deltagende i undervisningen i egen klasse. Læsecenteret kan optage 24 elever årligt, fordelt på tre klasser med otte elever i hver: L1, L2 og L3.
Der er ansøgningsfrist til Læsecenteret den 1. marts hvert år.
Ansøgning til Læsecenteret sker efter aftale mellem læsevejleder, elevens lærerteam, elevens forældre og skolens ledelse. Ansøgningen skal også drøftes med relevante tværfaglige samarbejdspartnere – fx skolens psykolog eller den tilknyttede tale-sprogkonsulent – hvis der er tvivl om, hvorvidt vanskelighederne udelukkende skyldes ordblindhed.
Det er skolens læsevejleder, der i samarbejde med elevens lærerteam udfylder ansøgningsskemaet. Der er en elev-/forældreside, som udfyldes af hjemmet og vedhæftes ansøgningen.
Ansøgningsskemaet underskrives af skolens ledelse og elevens forældre og sendes af skolens ledelse.
Ansøgningerne behandles af et udvalg bestående af to repræsentanter fra SOF (en psykolog og en tale-sprogkonsulent) samt Læsecenterets koordinator.
Svar om optagelse sendes ud fra Højmeskolen til skole og forældre senest den 1. maj hvert år. I svarbrevet fremgår dato og tidspunkt for informations- og opstartsmødet, som afholdes i maj/juni. Her deltager elev og forældre samt lærerteam og læsevejleder fra hjemskolen.
Ansøgningsmateriale kan downloades via nedenstående links:
Ansøgningsskema til læsecenter 26/27
Elevark til ansøgningsskema 26/27
Målgruppe
- Læsecenterets særlige undervisningstilbud henvender sig til elever fra 4. - 6. klassetrin, der har svær ordblindhed. Eleverne har betydelige læsevanskeligheder, som betyder, at de ikke kan læse alderssvarende tekster. De har vanskeligheder med at genkende ord præcist og automatisk samt problemer med stavning og afkodning.
- Vanskelighederne er ofte uventede i forhold til elevens øvrige kognitive og indlæringsmæssige forudsætninger.
- Tilbuddet er rettet mod elever, der har alderssvarende potentiale for at kunne profitere af det tidsbegrænsede og intensive kursusophold på et år.
- Eleverne forventes ikke at have adfærdsmæssige problemer, men kan opleve følelsesmæssige udfordringer som følge af deres ordblindhed. Ofte kæmper elever med ordblindhed med følelser af nederlag, utilstrækkelighed, lavt selvværd og manglende tro på egne evner.
- Læsecenteret er for elever, der – trods særlige indsatser på deres egen skole – ikke oplever personlig, social og/eller læringsmæssig udvikling.
Mål
- Målet med et ophold i Læsecenteret er, at eleverne gennem brug af digitale strategier og læse- og skriveteknologi bliver aktive deltagere i læringsfællesskabet i deres egen klasse og opnår størst muligt læringsudbytte.
Forløb
Et forløb i Læsecenteret er en del af en større indsats. Inden opholdet skal særlige pædagogiske tiltag være afprøvet og evalueret på egen skole, og den indsats, der igangsættes i Læsecenteret, skal følges op, når eleven vender tilbage. Under opholdet har Læsecenteret et tæt samarbejde med hjemskolens læsevejleder og lærerteam.
Når en skole har en elev tilknyttet Læsecenteret, er videndeling og samarbejde om ordblindeundervisning i alle fag en del af tilbuddet. Indsatsen retter sig derfor både mod eleven og læringsmiljøet.
Midtvejs i elevens ophold i Læsecenteret – placeret efter juleferien – modtager eleven fire ugers undervisning i egen klasse. Formålet er, at eleven kan afprøve sine nye kompetencer i klassens undervisning og samtidig bevare og styrke relationerne til kammeraterne.
Kontaktlæreren fra Læsecenteret besøger eleven en af dagene og sparrer med læsevejlederen og lærerteamet om fokusområder for den resterende del af elevens ophold i Læsecenteret. Efter opholdet er hjemskolen forpligtet til at støtte implementeringen af elevens nye kompetencer i det videre skoleforløb. Skolens læsevejleder fungerer som tovholder i samarbejdet mellem Læsecenteret og hjemskolen. Hjemskolen stiller tid til rådighed for samarbejdet, og ledelsen skal sikre, at lærerteamet og læsevejlederen deltager aktivt.
Hver tirsdag får eleverne fri kl. 11.30 og tager herefter fra Højmeskolen til deres egen skole for at deltage i hjemklassens undervisning resten af dagen. Formålet er at bevare den sociale kontakt til hjemklassen. Kommunikation om tirsdagsforløbet foregår mellem forældre, hjemskolen og elevens kontaktlærer i Læsecenteret.
Hver elev får udleveret en ny Chromebook, som hjemskolen efterfølgende skal supportere. Eleven kan beholde Chromebooken, så længe han/hun er tilmeldt en folke- eller ungdomsskole i Odense Kommune.
Eleverne er tilknyttet Læsecenteret efter følgende model:

Forventninger
For at eleverne kan få det optimale ud af opholdet i Læsecenteret, er det vigtigt eleverne har et stabilt fremmøde. Vi beder derfor om, at eleverne i mindst muligt omfang bedes fri udenfor skoleferierne.
Der gives ikke fri til andre arrangementer end lejrskole med hjemklassen.
Forældresamarbejde
Læsecenteret og forældrene har under elevens ophold et udvidet samarbejde, og vi forventer, at forældre deltager i de møder og arrangementer, som Læsecenteret inviterer til. I løbet af året holdes et forældremøde (2½ time), som også indeholder et kursus i brug af LST, to skole-hjem-samtaler af en halv times varighed, telefonsamtaler ved behov og et udslusningsmøde (1½ time). Derudover afholdes et afslutningsarrangement med diplomoverrækkelse. I nogle emneuger inviteres forældre til åbent hus.
Transport
Eleverne i Læsecenteret får bevilget et buskort, så de kan tage bussen til og fra Højmeskolen. I særlige tilfælde kan der bevilliges kørsel med taxa.
Ansøgning om transport sker via Mobil i Odense, Nørregade 36-38, 5000 Odense C, Tlf. 63 75 81 00:
Brug for yderligere information?
Kontakt:
Læsecenterets koordinator
Betina Brokmose
Mail: bbb@odense.dk
Telefon: 20641141