Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højmeskolen
Mobil menu

Læsecenteret

 

Læsecenteret - adgang til læring

Læsecenteret

Læsecenteret på Højmeskolen er Odense Kommunes specialiserede og tidsbegrænsede undervisningstilbud til elever fra 4.kl - 6.kl., der har svær ordblindhed som primær vanskelighed. 

Alle skoler i Odense Kommune kan ansøge om plads til elever, som vurderes til at have brug for et målrettet og intensivt undervisningstilbud, hvor indsatsen går på to ben: dels fokus på anvendelse af læse- og skriveteknologi (LST) og digitale strategier i alle fag, dels fokus på lydtræning og stavemønstre. 

Fra skoleåret 2024–2025 er alle elever tilknyttet Læsecenteret et skoleår.

I særlige tilfælde kan et ophold forkortes. Det sker, hvis elev, forældre, hjemskole og Læsecenteret vurderer, at eleven har opnået kompetencer til at kunne være aktiv og deltagende i undervisningen egen klasse.

Der optages årligt 24 elever, som fordeles i 3 klasser med 8 elever: L1, L2 og L3. 

Der er ansøgningsfrist til Læsecenteret 1. marts hvert år. 

Ansøgning til Læsecenteret sker efter aftale mellem læsevejleder, skolens psykolog, elevens forældre, lærere og skolens ledelse og skal drøftes på et møde mellem de nævnte personer.

Læsevejleder og lærerteam samarbejder om at udfylde Læsecenterets ansøgningsskema.

Der er en elev/forældreside, som skal udfyldes af hjemmet. 

Ansøgningsskemaet underskrives af skolens ledelse, elevens forældre og skolens psykolog og indsendes til PPR af skolens ledelse. 

Et vurderingsudvalg behandler ansøgningerne og man kan forvente svar senest 1. maj hvert år.

Svar om optagelse sendes ud af PPR til skole og forældre. I svarbrevet står dato og tidspunkt for det informations- og opstartsmøde, der holdes i slutningen af maj. I dette møde deltager elev og forældre, lærerteam og læsevejleder. 

 

Ansøgningsmateriale kan downloades via nedenstående links:

Ansøgningsskema til læsecenter

Elevark til ansøgningsskema

Skabelon til testopgørelse

 

Målgruppe

  • Læsecenterets særlige undervisningstilbud retter sig mod elever, som har store ordblindevanskeligheder og derfor meget svært ved læsning, skrivning og stavning. Tilbuddet er for elever, der har alderssvarende forudsætninger og derfor gode muligheder for at kunne profitere af det tidsbegrænsede og intensive kursusophold i Læsecenteret. 

  • Eleverne forventes ikke at være i adfærdsvanskeligheder, men kan have de følelsesmæssige vanskeligheder, som ofte bliver en følge af at have ordblindhed, for eksempel at eleverne kæmper med nederlagsfølelse, utilstrækkelighedsfølelse, lavt selvværd og ringe tro på egne evner. 

  • Læsecenteret er for elever, der på trods af særlige indsatser på egen skole ikke er i personlig, social og/eller læringsmæssig udvikling.

 

Mål

  • Målet med et ophold i Læsecenteret er at styrke ordblinde elevers faglige udbytte og aktive deltagelse i fagene. Vi har særligt fokus på, at eleverne lærer at anvende LST og digitale læringsstrategier til skrivning og læsning. 

 

Forløb

Når en elev optages i Læsecenteret til et undervisningstilbud i Læsecenteret, er det en del af en større indsats. Inden opholdet skal særlige pædagogiske tiltag være afprøvet på egen skole, ligesom indsatsen i Læsecenteret, skal følges op, når eleven vender tilbage. 

Når en skole har en elev tilknyttet Læsecenteret, er videndeling med Læsecenteret en del af tilbuddet. Indsatsen retter sig derfor både mod eleven og hjemskolen. 

Under hele forløbet er skolens læsevejleder tovholder i samarbejdet mellem lærerteamet fra Læsecenteret og hjemskolen. Tid til samarbejde stilles til rådighed af hjemskolen, og ledelsen skal sikre, at lærerteamet og læsevejlederen deltager i samarbejdet.

Eleverne modtager i løbet af året undervisning i egen klasse 4 uger efter juleferien og de sidste 2 uger af skoleåret. I perioderne på hjemskolen, skal eleverne afprøve de nye kompetencer fra Læsecenteret. Mens eleverne er på hjemskolen, besøger den enkelte elevs kontaktlærer fra Læsecenteret hjemskolen. 

Eleverne i Læsecenteret undervises dagligt mellem kl. 8.00 – 13.45, undtaget tirsdage. 

Hver tirsdag får eleverne fri kl. 11.30 – herefter skal eleverne tage fra Højmeskolen til egen skole og være med i hjemklassen indtil skoledagen slutter. Formålet er at bevare en social kontakt til egen klasse. Kommunikation vedrørende tirsdage foregår mellem forældre, hjemskole og elevens kontaktlærer i Læsecenteret.

 

Eleverne er tilknyttet Læsecenteret efter følgende model:

 

Forventninger

For at eleverne kan få det optimale ud af opholdet i Læsecenteret, er det vigtigt eleverne har et stabilt fremmøde. Vi beder derfor om, at eleverne i mindst muligt omfang bedes fri udenfor skoleferierne. 

Der gives ikke fri til andre arrangementer end lejrskole med hjemklassen.

 

Forældresamarbejde

Læsecenteret og forældre har under en elevs ophold et udvidet samarbejde og vi forventer, at forældre deltager i de møder og arrangementer, Læsecenteret inviterer til. I løbet af året holdes et forældremøde (2 ½ time), som også indeholder et kursus i brug af LST, 2 skole-hjemsamtaler af en halv times varighed, telefonsamtaler ved behov og et udslusningsmøde (1 ½ time). Derudover holdes afslutningsarrangement med diplomoverrækkelse. I nogle emneuger inviteres forældre til åbent hus. 

 

Transport 

Eleverne i Læsecenteret får bevilget et buskort, så de kan tage bussen til og fra Højmeskolen. I særlige tilfælde kan der bevilliges kørsel med taxa. 

Ansøgning om transport sker via Mobil i Odense, Nørregade 36-38, 5000 Odense C, Tlf. 63 75 81 00: 

https://www.odense.dk/borger/familie-boern-og-unge/skole-og-sfo/elevbefordring/soeg-elevbefordring-specialklasser

 

 

Brug for yderligere information?

Kontakt: 

Læsecenterets koordinator 

Betina Brokmose 

Mail: bbb@odense.dk

Telefon: 20641141