Højmeskolen

Profilsporet for læsning

Kom og hør mere om profilsporet til vores informationsmøde onsdag d. 13. december 2023 kl. 17.00-19.00

Profilsporet er:

- et tilbud til elever i ungemiljøet i svære læse- og skrivevanskeligheder

- et tilbud til elever der ønsker at udvikle læse- og skrivestrategier og kan indgå i et fagligt fællesskab

- et tilbud, der foruden det faglige arbejde lægger vægt på udvikling af selvværd sammen med kommunikative færdigheder

Eleverne i Profilsporet er en del af skolens ungemiljø, hvor relationer på tværs af årgangene skabes gennem fællessamlinger, emneuger, tema- og trivselsdage, valgfag samt fælles idrætsundervisning på årgangen

Skoledagen indeholder:

- de samme fag som alle øvrige klasser

- fokus på funktionel brug af læse- og skriveteknologi i undervisningen i alle fag

- daglig læsetræning

- daglig bevægelse

Målet er:

- et forbedret læse- og skrivestandpunkt

- fortrolighed med brugen af læse- og skriveteknologi

- kommunikative færdigheder

- mod på at tage en ungdomsuddannelse

I profilsporet bestræber vi os på, at eleverne skal opleve sig selv som en del af fællesskabet på Højmeskolen, hvor de møder et stærkt og demokratisk læringsmiljø, der er tilpasset deres behov. Her lægger vi vægt på tryghed, trivsel og øget selvværd gennem gode relationer, så eleverne tilegner sig personlige, sociale og faglige kompetencer.

Vi profiterer af hinandens styrker og er opmærksomme på hinandens udfordringer. Gennem brugen af læse-/skriveteknologier (LST) erstatter vi læringspessimisme og undvigelsesstrategier med læringsoptimisme og en tro på en fremtidig ungdomsuddannelse.

Læringsmiljø:

- Eleverne har en kortere skoledag end de jævnaldrende. Til gengæld anvendes ressourcerne på en ekstra lærer i dansk og matematik.

- Profilsporet har egne klasselokaler i ungemiljøet, hvor fokus er på et varieret læringsmiljø.

- Alle eleverne arbejder med deres Chromebook, hvor de nødvendige læse- og skriveværktøjer er tilgængelige.

- Vi bestræber os på at skabe et undervisningsmiljø, hvor eleverne føler sig trygge og med deres hjælpemidler kan komme i faglig udvikling og trivsel.

- I profilsporet er der færre elever i klasserne, og der tages hensyn til børnenes arbejdshastighed.

- Du kan læse mere om Højmeskolen og profilsporet ved at scanne QR-koden

Vi skal modtage din ansøgning senest fredag den 19. januar 2024 kl. 15.00.

Din ansøgning skal indeholde en beskrivelse af dit læsestandpunkt og dine udfordringer på læse- og skriveområdet. Samtidig skal du skrive lidt om dig selv, dine interesser og om, hvorfor du ønsker optagelse i Højmeskolens Profilspor.

Husk navn, adresse, samt telefonnummer i din ansøgning.

Sammen med ansøgningen beder vi dig vedlægge resultatet af ordblindetesten samt en udtalelse fra skolen, som du skal bede din lærer udfylde.

Højmeskolen vil gerne have adgang til relevant materiale fra PPR, som det fremgår af ansøgningsskabelonen.

Ansøgningen sendes til os enten på mail eller pr. post.

Et vurderingsudvalg vil se på din ansøgning og indkalder evt. dig og dine forældre til en samtale. Senest fredag den 9. februar 2024, vil du få besked om din eventuelle optagelse på skolen.

Højmeskolen anbefaler, at du og din familie deltager i vores informationsmøde, som afholdes

onsdag d. 13. december 2023 kl. 17.00-19.00

Ansøgningsmaterialet kan downloades her på siden eller udleveres på din skoles kontor.

Download ansøgningsformular

For skoler: Download blanket til skoleudtalelse

Folder 2024-25_1.pdf

Shape Created with Sketch.