Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Ungemiljø

 

 

Højmeskolens ungemiljø

I ungemiljøet er der ca. 300 elever fra 6.- 9. klasse. Eleverne holder til på skolens 1. sal, hvor de fælles gangområder er udstyret med borde, stole og sofaer, så der skabes mulighed for både fordybelse og afslapning. Klasseværelserne er alle udstyret med whiteboards og en elektronisk skærm, som understøtter den daglige undervisning. 

Profilsporet, som er kommunens tilbud til elever i svære skrive- og læsevanskeligheder, udgør en del af ungemiljøet. Her arbejdes der intensivt med læse- og skriveteknologi, der understøtter hver enkelt elevs deltagelsesmuligheder i læringsmiljøet. 

På Højmeskolen stiller vi chromebooks til rådighed for elever på 4.-6. årgang, mens eleverne på 7.-9. årgang har  ”bring your own device” . Hvor dette ikke muligt, kan man låne af skolen. 

Hver klasse har tilknyttet et klasselærerteam, som er med til at støtte og styrke trivslen og de fællesskaber, eleverne indgår i. 

Vi møder eleverne med en erkendelse af at vi alle er forskellige. Derfor tages der altid hensyn til den enkelte elev i vores læringsmiljøer, samtidig med at fællesskaberne dyrkes.

Eleverne kan forvente at blive godt forberedt til Folkeskolens afgangsprøver og på overgangen til en ungdomsuddannelse. Vi kan se at vores indsatser virker, da andelen af elever der starter på en ungdomsuddannelse ligger et godt stykke over landsgennemsnittet. Dette indikerer, at vi som skole formår at løfte vores elever, såvel fagligt som personligt. 

Vi stiller krav og har høje forventninger til vores unge mennesker både i den daglige faglige undervisning, og hvad angår sociale og personlige kompetencer. Vi arbejder hver dag for at vores ungdomsmiljø er trygt og robust. Dette understøtter MiLife, som Højmeskolen i samarbejde med UngOdense arbejder systematisk med fra 2021. Det prioriteres højt at de unge er i god trivsel, hvilket både skolens antimobbestrategi og ungemiljøets sociale indsatser og arrangementer er medvirkende til. at opretholde.

Det gode fællesskab i ungemiljøet kommer særligt til udtryk i vores årlige begivenheder:

Skoleårets starter ud med en teambuildingsdag for alle ungemiljøets klasser, hvor der dystes i forskellige udfordringer klasserne imellem.

Når man starter i Profilsporet  kommer de nye elever på en “ryste sammen tur” og der arrangeres ligeledes en tur for for 6. klasserne når de rykker op i ungemiljøet.

Trimdagen før efterårsferien foregår omkring skolen. Her har 9. årgang planlagt en aktiv dag for alle skolens elever.

I uge 6  inviterer elevrådet hele ungemiljøet til gallafest på skolen en torsdag aften, der samtidig er afslutning på en fælles emneuge. Gallafesten er på mange måder et af årets højdepunkter for skolens ældste elever.

Det er vigtigt, at hver elev har mange deltagelsesmuligheder i løbet af en skoleuge. Derfor er flere undervisningstimer parallellagt på tværs af årgangen, så eleverne kan undervises sammen og på blandede hold. Vi ved også, at rejser og ekskursioner kan noget særligt i forhold fællesskabet og den enkelte elevs udvikling. Derfor prioriteres der i løbet af 8. eller 9. årgang en skolerejse ligesom der fra 6.-9. lægges vægt på endagsture og fælles oplevelser i nærområdet.

Skoleugen i ungemiljøet er 31 timer for 6. årgang, 31,5 timer for 7. årgang og 33 timer for 8. og 9. årgang. Præst er placeret på 7. årgang. Mandag, onsdag, torsdag og fredag indeholder flere forskellige fag, mens der hver tirsdag er faglig fordybelsesdag, hvor der arbejdes hele skoledagen indenfor et-to bestemte fagområder. På 10 tirsdage ligger skolens valgfag for  9. årgang som udgangspunkt også placeret. 7.- og 8. årgang har deres obligatoriske praktisk/musiske valgfag på halvdelen af skoleårets onsdage.