Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1
Højmeskolen
Mobil menu

International dimension

I dag er børns liv tæt forbundet med resten af verden. De lever i Danmark, men også i en globaliseret og multikultural verden. Brugen af teknologi gør verden mindre og afstanden mellem mennesker kortere. Børn og voksne navigerer i flere kulturer og for at lykkes, er der brug for indsigt, erfaring, sproglige kundskaber og respekt for andre kulturer

På Højmeskolen arbejder vi internationalt, fordi vi ønsker vores elever opnår viden, forståelse og erfaring med verden. De skal være livsduelige i en globaliseret og multikulturel verden. Når vores elever arbejder med den internationale dimension, får de tillige en større forståelse for det danske samfund og samfundets værdier. Det er i mødet med det fremmede, at vores elever bliver bevidste om det danske samfunds værdier. 

Højmeskolens internationale aktiviteter bidrager til elevernes indsigt i egne og andres samfunds levevilkår. Eleverne udvikler en god sproglig ballast og en større interkulturel forståelse af verden. Det gør dem gode til at samarbejde og danne relationer på tværs af kulturer og grænser. Det er  nyttige egenskaber i en globaliseret verden og bidrager til elevernes livsduelighed. 

Højmeskolens internationale arbejde har fokus på at skolens elever opnår: 

  • viden om andre lande, deres kulturer og værdier
  • viden om egen kultur og værdier
  • evnen til at sætte sig i andres sted
  • bevidsthed om globale sammenhænge
  • interkulturelle kompetencer
  • en god sproglig ballast

 

Hermed følger Højmeskolen Folkeskolens formålsparagraf §1 om at give eleverne forståelse for andre lande og kulturer, bidrager til deres forståelse for menneskets samspil samt at fremmer den enkelte elevs alsidige udvikling.

Erasmus-akkreditering

For at styrke Højmeskolens arbejde med den internationale dimension har skolen søgt og fået tildelt en Erasmus-akkreditering, som gælder i 3 år.

Højmeskolens Erasmus-akkreditering bidrager til:

  • At elever får mulighed for at rejse i forbindelse med undervisning
  • At styrke elevers alsidige og personlige udvikling 
  • At styrke elevers faglige udvikling
  • At elever og lærere kan rejse og besøge venskabsskoler
  • At lærere kan deltage i internationale kurser og udvikle deres undervisning
  • At Højmeskolens elever får kontakt med børn i andre lande via teknologi
  • At elevproduceret arbejde på tværs af grænser bliver synligt på skolen via udstillinger

 

Højmeskolens internationale aktiviteter er knyttet til alle fag i folkeskolen

Højmeskolens arbejde med den internationale dimension går på tværs i alle fag og på alle årgange. Vi ønsker at inddrage internationalt indhold i emner, problemstillinger, oplevelser og aktiviteter i undervisningen. Der skal være synlighed omkring elevernes arbejde, læring og udvikling af interkulturelle kompetencer. Derfor bliver elevproduceret arbejde fremvist til gavn for alle på skolen. 

Højmeskolen styrker og sætter fokus på tre områder de næste tre skoleår:

  1. Personale på internationalt kursus i udvikling af innovative, kreative og procesorienterede læreprocesser til gavn for elevernes læring. Det skal gavne eleverne, så de får kompetencer, lyst til at skabe og en forståelse af, at de har muligheder for at sætte deres præg på en mere bæredygtig globaliseret verden. 
  2. Teknologiforståelse i en globaliseret verden. 

Eleverne udvikler teknologiforståelse i samarbejde med andre elever på tværs af kulturer og grænser. De afprøver teknologiforståelse i praksis ved et samarbejde med en skole i Europa. 25 elever med lærere kan besøge skoler i Europa. 

Personale på internationalt kursus i teknologiforståelse i en globaliseret verden  - User experience design på tværs af grænser.

  1. Sproglærere og elever skal etablere et samarbejde med en skole fra Tyskland med muligheden for at besøge hinanden. På den måde kan vi styrke skolens arbejde med den internationale dimension gennem tyskfaget,  og sætte fokus på eleverne og lærernes udvikling af sproglige og tværkulturelle kompetencer. Vi har mulighed for at 25 elever med lærere besøger en anden skole i Tyskland.

Personale på internationalt sprogkursus i tysk. 

Løbende internationale aktiviteter i klasserne på Højmeskolen

I løbet af skoleåret sætter klasser i forskellige fag fokus på arbejdet med den internationale dimension. Det er en fast tradition at 9.klasserne oplever Flensborg julemarked. En anden fast tradition er skolens internationale dag for alle klasser og årgange. 

Højmeskolen har tidligere haft projekter gennem Erasmus+ og Nordplus, hvor blandt andet lærere og elever har haft besøg og selv besøgt samarbejdsskole i Finland. Der var fokus på Idræt på tværs af grænser i Europa. Personalet har løbende deltaget i internationale kurser. Vi har tidligere haft fokus på internationale sprogkurser for sproglærerne i engelsk.